donderdag 7 mei 2015

Action Competence meetbaar maken?

Tijdens de inleidende presentaties in Denemarken vandaag in Aarhus University in Copenhagen werd het Deens model van educatie toegelicht. Het concept 'Action Competence' dat geërfd werd door hun (voor)vader K. Snack wordt met zorg behandeld en verder doorontwikkeld. Action Competence is als concept reeds ontwikkeld in de jaren '80 generiek voor educatie. Het gaat niet over acties (dingen doen) of over actievaardigheid. Het is in de eerste plaats een filosofisch concept dat eerder verwijst naar reflexiviteit, naar acties en tegen-acties. Het concept werd verder doorontwikkeld in bepaalde disciplines zoals de natuur- en milieueducatie. Het gaat dus eerder over een educatief ideaal, dan iets wat te meten valt. Snack geeft/gaf aan dat wanneer er gepoogd wordt action competence te meten; dit de dood betekent voor het concept. Op dit moment wordt er toch nagedacht om action competence te evalueren, maar niet te meten. Het debat hierover is gaande, maar is zeker nog niet uitgeklaard. Het is trouwens lastig, misschien ook niet wenselijk om participatie, inzichten, identiteit te meten. Toch werd de vraag opgeroepen om een alternatief te ontwikkelen naast learning outcomes - competenties. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten