woensdag 13 mei 2015

Context

Aalborg University - DIST
foto uit de presentatie van Erik Hagelskjær Lauridsen
Wat me erg opviel door “over het muurtje te gaan kijken” in Denemarken en Zweden, is de grote impact van de context waarin EDO/NME-praktijken vorm krijgen. Het belang, bijvoorbeeld, van de schoolstructuur en –cultuur. Het globale curriculum lijkt er vaak meer evenwichtig opgebouwd. Zo is er in het leerplichtonderwijs bijvoorbeeld naast natuurwetenschappen, wiskunde, talen… ook veel aandacht voor sociale en humane wetenschappen, media, ambachten… Ook is er zeer veel ruimte voor individueel- en groepswerk tijdens de schooluren in vergelijking met de situatie in Vlaanderen waarbij toch veel vaker klassikaal wordt gewerkt. Leerlingen leken zeer veel vrijheid te hebben om op school op allerlei plaatsen (zithoekjes her en der verspreid, de bibliotheek, de cafetaria…) samen aan projecten te werken.

De ruimtelijke/materiële context maakt dit mee mogelijk: het design, de infrastructuur en de inrichting van ruimtes kunnen uitnodigen om samen en geconcentreerd met een project/een kwestie/een plek aan de slag te gaan. We zagen dat bijvoorbeeld op de secundaire school in Malmö, in de “natuurwerkplaats” in Kopenhagen, in de presentatie van het projectwerk aan Aalborg University, enz. Een niet te onderschatten factor die bij ons volgens mij veel minder (te weinig?) aandacht krijgt. Gezien het belang van deze context kunnen “goede praktijkvoorbeelden” die we daar zagen wellicht niet zonder meer worden overgenomen in Vlaanderen. Wel kunnen ze ons aan het denken zetten over onze eigen praktijken én de context waarbinnen we daaraan vorm moeten geven. En hopelijk biedt dit ook inspiratie om er in onze eigen context creatief mee aan de slag te gaan.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten